Den 28 januari 2017 höll föreningen sedvanligt årsmöte och styrelsen för verksamhetsåret 2017 tillträdde. Styrelsen leds av ordförande Alexander Östergård.

De övriga i styrelsen är:

Annica Brink (vice ordförande 1, ansvarig för skolningar)

Simon Holmström (vice ordförande 2, ansvarig för internationella kontakter)

Elina Lindroos (evenemangsansvarig)

Terhi Metsola (sekreterare)

Rasmus Basilier (förra årets ordförande)

På årsmötet hölls även en traditionsenlig priscermoni för verksamhetsåret 2016, priserna gick till följande:

Årets Jaycee: Annica Brink

Årets Kamel: Susanne Olofsson

Senatorernas pris: Susanne Olofsson

Årets projektledare: Anna-Lena Svenblad

Årets följeslagare: Jan Metsola

Aktivitetspriset: Andreas Brink

Gamylpriset: Andreas Brink

Årets språkrör: Terhi Metsola & Linda Fagerlund

Årets nykomling: Tommy Kalmer

Who Dares Win: Terhi Metsola

På årsmötet och årsfesten kunde vi glädjas åt att ha gäster från JCI Stockholm närvarande. Under årsfesten ordnades även en taltävling som Rasmus Basilier vann och i och med det får han möjlighet att representera JCI Mariehamn på distriktets taltävling i Vanda i början av mars.

En stor del av del kommande året kommer att ägnas åt kammarens största projekt; att organisera det nationella årsmötet i april 2018. Alla medlemmar förväntas delta i detta projekt, på ett eller annat sätt. Skolningstemat i år är “hållbar business”. Hållbarhet kan syfta till miljö, hälsa, smarta lösningar etc. som gynnar oss både i arbetslivet och på det personliga planet. Vi lär oss mer om detta och hälsar på företag som på olika sätt har dragit nytta av hållbarhet i praktiken för att boosta sin business.  Utöver detta ordnas även varje månad kammarlunch och några gånger under året after work. Även traditionsenliga aktiviteter som t.ex. startmöte, presidentens sommardag och julbastu kommer att ordnas.

Bland de projekt som planeras under 2017, förutom det stora årsmötesprojektet, kan nämnas överlämningsprojektet för ”9 juni” och ”Julgranen” – dessa projekt har nått sin fulla potential inom kammaren och målet är nu att lämna över dessa till en annan aktör som kan förvalta projekten. Projektet ”Ledare för en dag” kommer i år att gå under namnet ”Tusen Unga Ledare” som en del av ett stort nationellt projekt. Ett annat stort projekt är att åter igen producera Åland Tourist Map. Styrelsen hoppas att många medlemmar/provmedlemmar är intresserade av att vara med i projekten!

Pristagare 2016

En del av kvällens pristagare, från vänster: Anna-Lena, Suvesh (deltagare i taltävlingen), Rasmus (vinnare i taltävlingen), Terhi, Jan, Linda och Susanne.

Text: Annica Brink